Jump to content

Recommended Posts

Odile-Lange-Van-den-Heede-facebook-odile-lange-1024x683.jpg

VAN DEN HEEDE. ODILE: « SON CHAVIRAGE, J’EN ÉTAIS MALADE « 

GGR 2018, VU DE LA TERRE 1/3

#Le Tour des Mers vu de la Terre# Odile, la compagne de Jean-Luc Van Den Heede, n'est pas d'un naturel inquiet... sauf lorsqu'elle apprend le chavirage de son homme au large du Cap Horn

Comment les proches des navigateurs « tourdumondistes » vivent le danger et l’éloignement? A Nantes, Odile poursuit son quotidien. Au large du Chili, son homme, Jean-Luc Van Den Heede remonte l’Atlantique après un chavirage. Il est premier de la Golden Globe Race (GGR 2018).

Le recordman du Tour du monde à l’envers (2004), Jean-Luc Van Den Heede, 73 ans, est seul à bord de Matmut, son voilier de 10,70m, un Rustler 36. Le principe de la Golden Globe Race: boucler le tour du monde en course à la voile, en solitaire, sans assistance et sans électronique de bord.

Le portable sur la table de chevet

Odile, la compagne de « VDH » depuis une trentaine d’années  a déjà vécu son deuxième Vendée Globe(1993), un Boc Challenge, une Route du Rhum et quatre tentatives (la dernière étant celle de la victoire) de tour du monde à l’envers, « l’Everest du marin ». Elle vit à Nantes, travaille, gère son quotidien. « Ma première occupation en me levant le matin c’est de regarder si j’ai un sms ou une alerte de l’organisation de la course. Je scrute avec autant d’excitation pour voir combien de milles il conserve que de veille pour m’assurer qu’il n’ait pas de pépin. »

« J’ai appris son chavirage en réunion »

Lundi 5 novembre. VDH essuie une succession de tempêtes au large du Chili, dans l’océan Pacifique. « J’étais au bureau en réunion avec deux collègues. Tout allait très bien. Vers 14h30, mon téléphone sonne. S’inscrit un numéro inhabituel avec plein de chiffres. Une fraction de seconde je me dis qu’il s’agit de la radio australienne. »

« J’aurais préféré ne pas t’appeler. »

« Le temps de prendre le téléphone et je comprends qu’il a un problème. J’ai ressenti un haut le coeur, un gros stress immédiat. Sa voix m’a dit: « Salut », j’ai répondu: « Oh super! ». Il a tranché: « J’aurais préféré ne pas t’appeler. J’ai chaviré. Je préfère te le dire moi-même plutôt que tu ne l’apprennes par la bande. Le mât est endommagé, je remonte vers le Chili, je vais vendre le bateau et rentrer en avion ».

odile-vdh-seule-facebook-1024x682.jpg

Odile vit les départs de Jean-Luc Van Den Heede depuis une trentaine d’années / Photo B.Gergaud via Facebook

« Je n’ai pas eu peur »

Depuis quelques heures, connaissant son homme et la météo de la zone, elle sent le risque poindre. « Le matin j’avais entendu sa vacation radio. Il était très froid, je ne l’avais jamais entendu comme cela auparavant, répondant de manière binaire. Avec une grosse houle croisée, un fort vent, il sentait le chavirage arriver. Il avait tout prévu: attaché la boîte à outils, se couchait à la gîte et non pas à la contre-gîte. »

« Malade pour le rêve qui s’écroulait… »

Elle l’entend au bout du fil. Elle sait qu’il n’est pas blessé, qu’il n’y a pas de trou dans la coque. « Il n’y avait pas de danger, je n’ai donc pas été effrayée, mais malade! Malade pour le rêve qui s’écroulait… Puis, je suis revenue en réunion. Les collègues connaissent Jean-Luc et ont vu qu’il y avait un problème. »

Black out total

En lien avec Lionel Régnier, son coach, elle passe à l’action de l’organisation pour la réparation du bateau à Valparaiso. « Je lui ai fait dire par les radio amateurs qu’un appel téléphonique supplémentaire lui interdirait de revenir en course (même en classe Chichester, hors classement), c’est interdit par le règlement. Donc à partir de là, black out total. »

Finalement, VDH décide de réparer son mât tout seul et de continuer. Il est toujours premier devant Mark Slats.

odile-vdh-depart-facebook-1024x682.jpg

Odile: « J’ai toujours vécu les départ dans la gaieté » / Photo B. Gergaud via Facebook

l’euphorie puis la réalité

Pour elle, « les départs sont toujours très excitants car on est entouré par les copains, la presse, les sponsors. J’ai toujours vécu les départ dans la gaieté, jamais dans la peur. » D’un naturel stoïque et serein, elle ne tombe pas dans le pathos. Cependant, elle concède l’émotion de  l’ultime moment. « Au dernier regard, tu ressens un pincement au coeur, oui. Il n’y a plus d’excitation, plus d’euphorie. On est face à la réalité. De l’évoquer, j’en ai encore des frissons. Je revois encore son regard. Quand il nous a fait salut, il n’y a pas d’émotion dans son geste: il est déjà dans sa course et il aime être sur l’eau. Quand il a quitté le ponton, il m’a dit au revoir comme s’il partait faire les courses. »

« J’ai eu la trouille ce soir-là »

Son compagnon, si expérimenté soit-il, à l’autre bout de la planète sur un petit bateau avec un mât brinquebalant… La peur? « Elle vient après, au premier pépin de Jean-Luc ou d’un autre concurrent. Jean-Luc [tous ses proches l’affirment, NDLR] est tellement confiant que ça occulte le risque. Quand il part, je me dis qu’il n’y a pas plus de crainte à avoir que quand il prend la voiture. »

« Je me suis rendu compte que cette course est différentes des précédentes. »

D’autres concurrents ont décrit les conditions qu’ils affrontaient dans les mers du Sud. « J’ai eu plus peur quand Abilash a chaviré. Quand j’ai vu son bateau, je me suis rendu compte que cette course est différente des précédentes. Le bateau est beaucoup plus petit et Jean-Luc  a 15 ans de plus que la dernière fois. J’ai eu plus peur moi dans mon canapé que lui, là-bas, alors qu’il gérait la situation. J’ai eu la trouille ce soir-là. »

Les arrivées, les retrouvailles

Quand VDH rentrera, aux environs de la fin janvier, il aura passé huit mois en mer. « A l’arrivée, tout le monde se l’arrache, comme il est affable, il répond à tout le monde. Je sais bien que dans ces moments-là, je suis un peu la dernière roue du carrosse! En général je reste assez à l’écart, je n’aime pas me mettre en avant. Lorsque l’on rentre à la maison, il redevient lui-même. »

« Il préfère arriver deuxième mais arriver sous voile plutôt que tenter d’arriver premier et risquer de tout casser. »

Le skipper aux 11 passages du Cap Horn et 5 tours du monde navigue sous-toilé pour ne pas trop utiliser son mât fragilisé. A Nantes, sa compagne commence à guetter le calendrier. « Le moment que j’ai hâte de vivre? L’arrivée, lorsque l’on est bord à bord sur l’eau… Avoir son premier sourire (après la ligne, sinon il restera concentré et ne nous verra pas!). »

https://www.mer-ocean.com/van-den-heede-odile-son-chavirage-jen-etais-malade/?fbclid=IwAR27lQM6el6-nRO2bb4butdBLz_TjBaImHgFBIoL8hvswCYg7pO2b5D_x34

Istvan_Kopar_Hobart_ins-714x336.jpg

Day 164 – Lead narrows between Mark Slats and Jean-Luc Van Den Heede

Istvan Kopar faces major storm
Susie Goodall arrives in Punta Arenas on Friday
Mark Sinclair – ‘Capt Coconut ‘– retires in Adelaide
Igor Zaretskiy reaches Albany to make repairs – now in the Chichester Class
Uku Randmaa’s ETA at Horn – Wednesday 19th Dec

Dateline 16:00 UTC 12.12. 2018 – Les Sables d’Olonne, France

As French race leader Jean-Luc Van Den Heede works to protect his shrinking lead over 2nd placed Dutch rival Mark Slats, the focus is once more on a violent storm in the Southern Ocean that looks likely to overtake 4th placed American/Hungarian Istvan Kopar on Friday.

Race HQ has given permission for Istvan to take evasive action and move south into the NO-GO Zone, just as Estonian Uku Randmaa did to avoid the same storm that left Susie Goodall dismasted and in need of rescue a week ago.

Race Chairman, Don McIntyre says: “We have just advised Istvan to head south as fast as possible. We hope he can make at least 180 miles, which is the lower marker on the distance track. We then have to hope the forecast track of this storm will be correct. Going South has risks because it takes him closer to the centre of the storm and sudden wind shift zone? But if he gets south he may miss the worst of it.

Yesterday we alerted Istvan to run East as fast as possible to try and outrun the worst of the weather, but since then the storm has intensified and changed direction. It is for Istvanto decide what to do . GGR can only offer advise and we are updating him every 12 hours.”

Leaders draw closer

Jean-Luc Van Den Heede tacked to within sight of Rio’s Copacabana Beach today and is now entering the zone of headwinds that is likely to slow his progress considerably. The 73-year old has climbed Matmut’s mast again to check that his repairs to the lower shroud tang fastenings remain secure and seems happy enough for now, but these head winds will concentrate his mind on protecting the rig on his Rustler 36 at all cost. This will invariably slow the Frenchman down.

At 12:00 UTC today, Matmut’s lead over Mark Slats rival Rustler 36 Ohpen Maverick is down to 946 miles, a loss of 76 miles during the past 9 days. That’s not enough of an average to overtake the Frenchman, but Slats knows this could all change during the next two weeks. He is hand steering much of the time, including at night, driving the boat hard and surfing on the best waves, knowing he can make big gains on the leader. His boat is in good shape and he is feeling strong and excited at this new race to the finish. The finish back in Les Sables d’Olonne is still some 5,000 miles way, but for Mark every hour of the day is important! He knows that anything can happen, so he has to be careful himself, but is charged with excitement. Can he make up the difference?

Susie Goodall

Susie Goodall is due to be dropped off at Punta Arenas on Friday when her rescue ship, the MV Tian Fu picks up a pilot prior to navigating through the Magellan Strait. She will be greeted by her Mother.

One to miss her rivalry is Istvan Kopar who had been 780 miles behind when her yacht DHL Starlight was pitch poled and dismasted 7 days ago. But Kopar has his hands full. Not only is he facing a similar storm, but is struggling with major steering issues on his Tradewind 35 Puffin and also running very short of water. Nor does he have a working radio to pick up weather reports so is reliant on Race HQ to advise him about approaching storms as a safety measure. For now, he sits 4th overall – an amazing achievement considering. And perhaps this storm will have a silver lining and bring him rain!

Media enquiries regarding interviews with Susie Goodall are being handled by Lucy Cadel, Maverick Sport, Tel +44 207 378 6969 mob: +44 7725 256427 E.mail lucy@mavericksports.com

Barnacles

While Uku Randmaa’s barnacle ridden Rustler 36 One and All was making 5.7knots today, the Estonian has revised his ETA to round Cape Horn from Monday 17th December to the 19th, 5th placed Tapio Lehtinen missed the opportunity two days ago to finally scrape clear the barnacles slowing his Finnish flagged Gaia 36 Asteria. The weather was calm without wind, but just as he was about to dive overboard, two sharks arrived and circled the boat for the rest of the day. His only consolation came with the text message: 09 Dec 06:13 UTC: SHARKS EATING THE BARNACLES (I THINK) SO DIDN’T NEED TO SWIM

Tapio has since reported a leak in the bow, which he is trying to fix, and though he now has the winds from the right direction for a change, he is still making slow progress across the South Pacific and must wait for the next calm to finish off what the sharks began.

Australian Mark Sinclair whose Lello 34 Coconut has also been plagued by barnacle growth, reached his home port of Adelaide last week just as his water supplies ran dry. He has decided to retire from the Race. Speaking by phone, he says that barnacles had slowed his yacht considerably, and though a team of friends had rallied round to clean the hull and make other repairs to the boat, he was concerned that reaching Cape Horn in early March was a little late in the season.
Click here to listen to Sinclair announcement on Facebook

Barnacles also proved the downfall of Russia’s Igor Zaretskiy who put into Albany, Western Australia on Wednesday to clean the hull of his Endurance 35 Esmeralda and replace a broken forestay. He blames the barnacles on a simple error of judgement made two days before the start from Les Sables d’Olonne, when he slipped his boat to wash the bottom and did not take the opportunity to apply another coat of antifouling.

Zaretskiy is now demoted to the Chichester Class for making a stop and hopes to set sail again on Monday. This leaves just 5 of the original 17 starters competing in the Golden Globe Race.

GGR at the Paris Boat Show

Race leader Jean-Luc Van den Heede is scheduled to make a satellite phone call to the Paris Nautic Boat Show at 10:30 UTC (11:30 French time) on Thursday 12th Dec during a media event on the Les Sables d’Olonne Agglomeration stand. All entrants will be presented and plans for the arrival of the first boats home late January and the grand prizegiving event on April 22nd will be announced.

Position of skippers at 12:00 UTC 12.12.18

1. Jean- Luc VDH (FRA)Rustler 36 Matmut
  2. Mark Slats (NED)Rustler 36 Ohpen Maverick
  3. Uku Randmaa (EST) Rustler 36 One and All
  4. Istvan Kopar (USA) Tradewind 35 Puffin
  5. Tapio Lehtinen (FIN) Gaia 36 Asteria

Chichester Class

1. Igor Zaretskiy (RUS) Endurance 35 Esmeralda

RETIRED

1. Ertan Beskardes (GBR) Rustler 36 Lazy Otter
  2. Kevin Farebrother (AUS) Tradewind 35 Sagarmatha
  3. Nabil Amra (PAL) Biscay 36 Liberty II
  4. Antoine Cousot (FRA) Biscay 36 Métier Intérim
  5. Philippe Péché (FRA) Rustler 36 PRB
  6. Are Wiig (NOR) OE 32 Olleanna
  7. Gregor McGuckin (IRE) Biscay 36 Hanley Energy Endurance
  8. Abhilash Tomy (IND) Suhaili replica Thuriya
  9. Francesco Cappelletti (ITA) Endurance 35 007
  10. Loïc Lepage (FRA) Nicholson 32 Laaland
  11. Susie Goodall (GBR) Rustler 36 DHL Starlight
  12. Mark Sinclair (Aus) Lello 34 Coconut

pic

The barnacle growth on Igor Zaretskiy’s yacht, was slowing her down by 2 knots.

pic

Mark Sinclair is philosophical about his withdrawn from the Race. “I’ve enjoyed every moment of it” He says

pic

Mark Slats hopes to close the gap on race leader Jean-Luc Van Den Heede over the next two weeks

pic

This weather overlay is for 0800 UTC 1 4.12.18 showing the predicted position of the storm and the point 180 miles south where Race HQ has advised Istvan Kopar to be in order to avoid the worst of the weather.

Lâimage contient peut-être : texte

21 min · 

UPDATE, #GGR2018 13/12/18

Jean Luc Van Den Heede is still pushing head winds while Mark Slats rockets north with tail winds rapidly closing the gap. In the next 24hrs he should be just 700 miles behind and putting more pressure on before his winds move to the north and slow him down as the high pressure center moves across.

Istvan Kopar Solo Circumnavigator is rushing south as fast as he can to get below the storm forming to his northwest. At this stage the tactic seems to be working as the system moves as predicted so far but this could change. He Gybed across last night and he will run with the strong NW wind until the storm arrives in about 24 hrs. Once through that he will have to keep looking over his shoulder as more Southern Ocean heavy weather will be pushing him toward the Cape Horn.

Tapio Lehtinen is happy in his world with the expectation of a slow trip to the east and Uku Randmaa Golden Globe Race 2018 continues to drive as fast as he dare to get around the corner while the weather is favorable. Игорь ЗарецкийIGOR is still happy as can be to be free of his Barnacle farm and wants to get going as soon as possible.

Susie Goodall Racing will be off the ship tomorrow and word is that there may be quite a bit of media waiting for her on the dock along with her mother. To step foot on land for the first time in 165 days will be another quite strange sensation and our thoughts are with her. 

PARIS NAUTIC Boat show... All the GGR team are at the Nautic for a GGR Les Sables d'Olonne Agglomération PRESS EVENT starting at 1100hrs local time and JL VDH will call in. If you are around you are all welcome. we will be on the VENDEE Stand HALL 1 just beside the MAIN STAGE! see you there.